De BBC lanceert voor de verkiezingen in India, die maandag van start gingen, een berichtendienst met verkiezingsnieuws via WeChat en WhatsApp.

Wordt na de sms ook Twitter en de livefeed verdrongen door berichtenapps? Misschien is de proef van de BBC tijdens die Indiase verkiezingen een eerste stap in die richting.

Merkaccounts

Op WhatsApp kan iedereen het nummer het nummer +919650801273 toevoegen om nieuws over de verkiezingen in India te krijgen. WhatsApp is echter niet gemaakt voor dit soort dingen: de dienst heeft bijvoorbeeld geen merkaccounts.

WeChat heeft die wél; de BBC heeft er eentje aangemaakt onder BBCNewsIndia. Maar misschien brengt de BBC WhatsApp wel op ideeën en worden accounts voor merken ook daar mogelijk.

Achterstand inhalen

Tijdens de laatste verkiezingen in 2009 had India minder dan 50 miljoen internetgebruikers, slechts 4 procent van de bevolking. Maar inmiddels is India bezig zijn achterstand in te halen. Het aantal internetters groeide naar 250 miljoen gebruikers. Whatsapp heeft meer dan 40 miljoen maandelijks actieve gebruikers in India. En daar komen per maand zo’n vijf miljoen actieve gebruikers bij.

WeChat is niet zo populair in het westen; het zwaartepunt van gebruikers ligt in China. Maar vanaf 2012 wordt WeChat zwaar gepromoot in India, en de app claimt 100 miljoen gebruikers buiten China te hebben, op een totaal van 355 miljoen actieve gebruikers.

De BBC heeft gezegd niet meer dan drie berichten per dag te versturen, om het niet te spammerig te maken. Maar dit is een proef, dus afhankelijk van de reacties van gebruikers zou dat meer kunnen worden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl